Cookies
Ovaj sajt koristi "cookies" koji nam pomažu da Vam pružimo bolje iskustvo prilikom posete prezentacije.
Prihvati i nastavi

Više, brže, tiše.

Električni superautomobil iz Volksvagena koji je pobedio na legendarnoj planinskoj trci na Pikes Peak-u 2018. godine.


Ukupno 1440 metara nadmorske visine, 156 oštrih krivina i 19,99 kilometara za 7.57,148 minuta: nakon 31 godine odsustva i osam meseci razvoja marki Volkswagen uspelo je da dovede snagu električnog prototipa ID. R Pikes Peak doslovno do samog vrha. I to na vrh Stenjaka - u okviru takmičenja Race To The Clouds, najpoznatije brdske trke na svetu. Ovo klasično odmeravanje snaga u motosportu u Coloradu zaista je legendarno. Neprestane promene vremenskih prilika, temperature ispod nula stepeni i mali udeo kiseonika u vazduhu čine ga pravim ispitom izdržljivosti.

"Optimalni uslovi", sa radošću izjavljuje dr. Frank Welsch. On je član uprave marke i nadležan je za poslovno područje tehničkog razvoja. Za njega je povratak u ulozi osvajača nebeskih visina takođe put do vrha električne mobilnosti.

Die Landschaft der Rocky Mountains

Ispisao je istoriju motosporta: iskusni pilot Romain Dumas.

I stvarno: dok motori sa unutrašnjim sagorevanjem na ovim visinama dolaze do granica svoje izdržljivosti, redak vazduh nimalo ne smeta električnim automobilima. Strah od visina zato samo smeta vozaču. A on je Francuz, zove se Romain Dumas i ima 40 godina. Kada je Volkswagen 1987. godine zadnji put učestvovao u utrci Pikes Peak, Dumas je još bio dečak sa velikim snom: voziti Formulu 1. I zaista je postao vozač trka. On vozi relije, učestvuje na trkama istorijskih vozila i već je osam 24-časovnih trka završio je kao pobednik. Na primer u Le Mansu i na Nürburgringu i Spa-Francorchampsu. Godine 2016. čak je uspeo da ostvari treće najbolje završno vreme u 102-godišnjoj istoriji trke Pikes Peak.

Dumas pored toga gaji veliko strahopoštovanje prema brdu - čak i sada. "Upotreba elektromotora predstavlja izazov", kaže. Kao vozač morate svoj način vožnje da promenite u potpunosti jer auto reagiuje drugačije. Ali najviše su ga privlačili osećaj uzbuđenja i ekstremni uslovi - a do danas je triput osvojio legendarno takmičenje. Pri tome su pehari iz Colorada manje-više jedini koje čuva u svom stanu. Većinu ostalih poklonio je drugima. Istorijski rekord na Pikes Peaku ostaće u sećanju.


Kada je već reč o istoriji: Pikes Peak je druga najstarija trka u SAD-u koja se održava do danas. Kada je prvi put održana 1916. godine, trajala je tri dana, a mogao svako da učestvuje. Odnosno svako ko je posedovao automobil ili motocikl sa mogućnošću vožnje. To pravilo je dovelo do toga da na trci pobede čudnovati izdanci kućne radinosti. Kao što je bio slučaj 1922. godine, kada je pobedilo vozilo koje se sastojalo od šrafovima međusobno pričvršćenih delova sa otpada. To vozilo se danas nalazi u muzeju u Colorado Springsu.

Godine 1953. prvi su put startnu poziciju mogla su da zauzmu i sportska vozila. Porsche i Audi, ćerke marke Volkswagen, u narednim godinama su uvek iznova postizali vrhunske rezultate. Međutim, sada je za najbrži dolazak do cilja na red došao Volkswagen. Godine 2018. ukupno 56 automobila i 27 bicikala se takmičilo u šest kategorija - ID. R Pikes Peak vozio je u kategoriji "Unlimited". U njoj je jedini preduslov: morate da imate četiri točka. Zvuči pustolovno. I jeste. A u pogledu tehnike i vrste motora sve je dozvoljeno. Idealan teren za optimalno ispitivanje tehnologija budućnosti kao što je električni pogon u ekstremnim uslovima.

Ovakav test izdržljivosti je u motosportu posebno zahtevan: za razliku od uobičajenih trkačkih vozila, ovde nije reč o najvećem stepenu snage. Reč je o pronalasku savršenog balansa - idealnog sklada između brzine i mogućnosti manevrisanja, stepena snage i mase. Međutim, automobil je svejedno brz: njegovih 500 kW odgovara 680 KS, koji ga za 2,25 sekunde katapultiraju od 0 do 100 km/h. Sa obrtnim momentom od 650 Nm. Gotovo 20 posto potrebne energije generiše se tokom vožnje. Čak i energija kočenja može delimično da se pretvori u struju, koja zauzvrat može da dopunjava akumulatore - zahvaljujući litij-ionskim spremnicima. Oba elektromotora u ovomu slučaju deluju poput generatora. To je tehnologija koja će takođe postati deo serijske proizvodnje. "Od toga očekujemo impulse za budući razvoj modela", potvrdio je Welsch.

Volkswagen će već od 2020. godine sa porodicom ID. vozila na tržište uvesti bogatu ponudu serijskih vozila sa potpuno električnim pogonom, a 2025. godine trebalo bi da ih bude više od dvadeset. A sledeće brdo već zove.


Ovo bi moglo da vas zanima: